www.cena-d.cz
 úvod | magazín Ď | městská kola | krajská kola | celostátní kolo | nominace | kolegium | přehled oceněných | fotogalerie | statut | partneři | ohlasy | slovo pořadatele | kontakt

121/365: To se nebude opakovat
120/365: Podnikat znamená makat
119/365: Festivalová místa v období bez festivalu
118/365: Tam, kde „žije“ Josef Hlávka
117/365: Dvě sestry a jeden recept na sekanou
116/365: Básničky duše botičky
115/365: Ty blbečku!
114/365: Barvy epoch, období a situací
113/365: Když není práce rutina
112/365: Klobása od Ljuby Krbové
111/365: Sláva ve Slávii
110/365: Jak předat dar Billu Clintonovi
109/365: Bez krásných náhod nejde žít
108/365: Rozbitý hrnek
107/365: Přece jen jsem jednou posunovačem byl
106/365: Dva druhy manažerů
105/365: Překvapení ve Francii
104/365: Norimberské návraty
103/365: Jak se dožít 102 let a nepotřebovat brýle
102/365: Smůla i štěstí
101/365: Skleróza a milej kretén…
100/365: Tady se nekrade…
99/365: Vypuštěná brambora
98/365: Nabízíme vám přátelství, chcete?
97/365: Každý den ušetřím, když si letadlo...
96/365: Jak jsem si našel největšího kamaráda
95/365: Mít kamaráda někoho slavného
94/365: Jak jsem 2 .1. 1997 založil Mecenáš klub
93/365: Na Nový rok vstávám brzy
92/365: Prezident Havel host mého Silvestra
91/365: Ty a Vy
90/365: Narozeninové jízdy vlakem
89/365: Srdce na dlani Pepy Vágnera
88/365: Malý kluk s velkou starostí
87/365: Reparát z maturitního plesu
86/365: Mše pro Stonožku
85/365: Kouzla čáry za peníze neumím
84/365: Stovka, na kterou nezapomenu
83/365: Pořád dělám blbosti, ale žiju
82/365: I kdyby trakaře padaly
81/365: Tři klíče od záchodu
80/365: Kouknout na Betlém v Kynšperku
79/365: Něco bych pojedl
78/365: Bodování krásy žen i mužů
77/365: Pusa s mákem Květy Fialové
76/365: Ta dnešní mládež nebo ti starší?
75/365: Někdy je dobré nehrát „všeználka“
74/365: Noc v drahém apartmánu
73/365: Madam Elza
72/365: I vajíčka mají osud
71/365: Rady do zahrady
70/365: Hlavně, že to jezdí
69/365: Když dcera 4 roky ve škole mlžila
68/365: Šachy života
67/365: Předmanželská smlouva
66/365: Kdy je bobr adhezivní
65/365: Setkání s kamarády
64/365: Nabízím jen dvakrát
63/365: Stopem za svou láskou
62/365: Z dlažby do „Možná přijde i kouzelník“
61/365: Sousedské vztahy
60/365: Když už, tak už
59/365: Rozloučení s Radimem
58/365: Prkénko režiséra Ivo Paukerta
57/365: Univerzální nebo osobitý
56/365: Jak je zadek důležitý
55/365: Vděčnost navždy
54/365: Dneska trapné, zítra vtipné
53/365: Tréma
52/365: Stihnout autobus
51/365: Pohlednice z Lipníku
50/365: Mít v každém přístavu ženskou
49/365: Pořád kouká, kde je mouka
48/365: Mimozemšťany mi A.Baudyš nevyvrátil
47/365: Vánoční autostop
46/365: Pohoštění u kamaráda Marka
45/365: Bobek z Kozla
44/365: Věčně krásná erotika
42/365: Elvis byl málem v Plzni
41/365: Když je chlap sám doma
40/365: Všechno jde, když se musí
39/365: Když blikají, že měří rychlost
38/365: Nejen na Krétu se dá jezdit zadem
37/365: Poprvé vyhrává ten, kdo to neumí
36/365: Jízdenka do nikam
35/365: Dobře dopadnout může jen to...
34/365: Každoranní běh lásky
33/365: Věra Čáslavská nebyla jen mistryní...
32/365: Přes hubu jsem už ve 12.35 dostal
31/365: Přezdívky a názvy
30/365: Tajemství porozumění svých dětí
29/365: Co je psáno, to je dáno
28/365: Neumím se žinýrovat a tak často...
27/365: Japato copato
26/365: Z Plzně do Terstu na kafe
25/365: V sobotu na Sobotu
24/365: Smajlík od ministra Hermana
23/365: Když barvy voní a krásky se usmívají
22/365: Jak jsem poznal primáře V. Kozu
21/365: Paříž bývá blíž než Plzeň
20/365: Když klukovina zachrání život
19/365: Tři druhy chlapů
18/365: Nové koště dobře mete, pokud sebe...
17/365: Normálně netančím, ale jinak je to tanec
16/365: Chce to hodně solit a pepřit
15/365: Potkat jsme se jednou prostě museli
14/365: Taky za pětku je třeba poděkovat
13/365: Natrhej si sám
12/365: S tátou je to prostě jiný
11/365: Bez peněz ani do kavárny nelez
10/365: Strom u cesty
9/365: Přehnaná opatrnost
8/365: Nadšení je víc než ztráta
7/365: Slíbeno doma
6/365: Proč neopouštět svou banku
5/365: Náušnice profesora Knížáka
4/365: Každý chceme vypadat moudřeji
3/365: V roli podivného hosta
2/365: Krásné sestřičky na Mallorce
1/365: Každé ráno se znovu narodím
5. 2. 2017: 121. To se nebude opakovat / z 365

cena Ď


To se nebude opakovat.

Žasnout znamená nejdřív nevěřit a pak být překvapen. Žasneme nad tím, co se zpravidla často neděje. Co tu nebylo nebo na co se nekonečně těšíme. Týká se to i práce. Užasnutí k životu náramně patří. Je to nádech, pak dlouho nic a pak přijde šťastné vydechnutí. Zažil jsem to jak u jiných, tak u sebe. A díky tomu vím, že čas od času je třeba užasnout, poněvadž kdo neužasne, ustrne…

Ideálním obdobím pro žasnutí byly porevoluční časy, kdy se vše měnilo. Zakládaly se firmy jen tak pro tušení, že by to tak nějak mohlo jít a zatímco majitelé věřili, že to půjde, sousedi se smáli, že to vázne. Ono ale rozjet firmu není legrace. No, tehdy to nebyla legrace – ale oproti dnešku, vlastně byla. Konkurence žádná a všichni zvědaví, cože to nabízíte za služby. Jeden můj známý byl u zrodu pojišťovny a když už měl konečně zařízenou kancelář, potřeboval ještě prvního klienta, aby se zrodila první reference. Ten ale nepřicházel. To byla voda na mlýn lidem, kteří nevěřili, že by zrovna on mohl rozjet pojišťovnu. A právě tenhle okamžik je prvním krokem k úžasu. Nebýt velké nedůvěry ostatních, neměl by dostatek sil tuhle nedůvěru zlomit úspěchem. Kdyby mu všichni od začátku řekli: „Teda ty jsi chytrej! U tebe se hned zítra pojistím, to víš, že jo!“ – Tak by nikoho nenapadlo víc o všem přemýšlet a při eventuálním úspěchu žasnout. Takhle dostal od života kopanec a spolu s ním chuť vyzrát na to, čemu se tak obyčejně říká „trh“.

Prvním klientem se proto stal sám sobě! Nikomu to ale veřejně neřekl. Hlásat ale mohl: „Ano, už se u nás někdo pojistil!“ – A k tomu mohl dodat, že na cestu do Švýcarska. Víc neřekl, že tam na týden letí sám. Konečně proč by se pojišťoval u konkurence? Měl klienta? Měl! A co osud nechtěl – ten jeho klient ve Švýcarsku dostal slepé střevo! I zatnul zuby a zariskoval život a s akutním slepákem sedl do letadla! A to jenom proto, že si uvědomil, že by ihned svou pojišťovnu zruinoval. Všechno dopadlo dobře, záhy se začali pojišťovat další a další a ostatní žasli, jak se mu povedlo rozjet byznys.

Znám také muže, který v sedmdesátých letech emigroval do Rakouska, kde působil u společnosti zabývající se prodej značkové spotřební elektrotechniky. Po sametu byl delegován do Prahy, aby jinak ve světě známé zboží uvedl na trh také v Československu. Vyprávěl mi, jak bylo neopakovatelně krásné, když otevřeli v Praze první prodejnu a užaslí zákazníci do ní vstoupili, jakoby se zatajeným dechem. To se prý už nikdy nebude opakovat! Pocítil výjimečnost dané chvíle a odstrčil vyškoleného prodavače, aby se sám, jako ředitel postavil za pult a obsloužil prvního zákazníka. Dlouze mu vysvětloval historii značky a důvody její kvality a pak mu prodal televizor. Za pár let tato firma získala na našem trhu velmi značný podíl. Už nikdy ale nikdo z jejích manažerů nezažije úžasný pocit toho, kdo prodal první kus…

Den před Štědrým dnem roku 2016 jsem byl pozván jako host do Českého rozhlasu na Vinohrady v Praze, abych v půlhodinovém rozhovoru vedeném panem Miroslavem Dittrichem vyprávěl o ceně Ď a všem, co této akci předcházelo (viz archiv ČRo: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3769685), k čemuž jsem řekl něco ve smyslu, že kdyby mi všichni plácali po ramenech, jak to jsou dobré nápady, tak později by nikdo nežasl nad tím, že fungují. Nikdo mi na začátku nevěřil a tak vím, že rozpor je základ následného úžasu a jak postupuje doba tady u nás, je stále těžší tyto rozpory vymýšlet a tudíž je stále těžší přivádět lidi k úžasu.

Jedna cesta je cesta vulgarity, agresivity, zlomyslnosti – tím vším se dá upoutat pozornost a rozpor vytvořit, ale následný úžas, pokud díky určité míře otupení vnímání nás všech vůbec přijde, nemá upřímný ráz a to je jako jíst česnekovou polévku bez česneku. A tak si vážím každého, kdo se snaží něco vymyslet nového, něčím překvapit nebo mu vadí, že v jeho práci je to tak nějak stejné. Nemusí jít o velkopodnikatele, o scénáristy, producenty nebo designery, kde se kreativita předpokládá. Někdy stačí drobnost. Úsměv, hlasitější pozdrav a udělá to divy. Ti co nás znali dosud jinak, užasnou.






































             produkce: +420/774 419 696                                       pořadatel: +420/608 702 768                                       cena-d@centrum.cz                                       www.cena-d.cz